هرنی دیسک کمر

ارتوپد
    فوق تخصص جراحی ستون فقرات
    عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

بیرون زدگی دیسک کمر (هرنی دیسک کمر)

بیرون زدگی دیسک کمر یا به زبان ساده دیسک کمر یک بیماری است که ناشی از بیرون زدگی و تخریب دیسک بین مهره ای در ناحیه کمر است که در سنین ۲۵ تا ۵۰ سالگی خود را نشان می دهد.دیسک یک جسم شبیه ژلاتین است که بین مهره های ستون فقرات قرار دارد و وظیفه تسهیل حرکت بین مهره ها و جذب ضربه را بر عهده دارد.به واسطه این نقش و حرکت زیاد در ناحیه کمر آسیبهای دیسک در ناحیه کمر بسیار زیاد است.علامت های مربوط به آسیب دیسک کمر طیف وسیعی دارد.از یک کمردرد ساده یا درد مبهم ناحیه پایین کمر و لگن تا علامت های فلج اندام تحتانی. اما معمولا بیماران با یک کمردرد که به یک یا هر دو پا تیر میکشد و درد در زیر زانو احساس می شود  یا احساس سوزن سوزن شدن و گزگز و خواب رفتگی در پاها مراجعه می کنند.فعالیتهای که باعث تشدید درد میشود نشستن طولانی مدت بخصوص رانندگی و بلند کردن اجسام سنگین می باشد.بررسی بیماران طبق اصول پزشکی اصل بر معاینه و شرح حال است که توسط متخصص ستون فقرات گرفته می شود و برحسب علائم در معاینه قدم بعدی برداشته خواهد شد که می تواند از تجویز دارو و استراحت نسبی و فیزیوتراپی تا انجام MRI باشد.

علامت های خطر که همراه دیسک می تواند وجود داشته باشد شامل

۱-درد غیر قابل تحمل در کمر یا پاها که به مسکن های معمولی پاسخ ندهد

۲-بی اختیاری ادرار یا مدفوع(ممکن است خود را به صورت یبوست یا احساس سرریز شدن ادرار نشان دهد)

۳-درد شدید ناحیه نشیمنگاه و لگن

۴-عدم توانایی راه رفتن

در صورت وجود این علائم باید خیلی سریع به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه کرد.

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.